Remediering – En uortodoks utdypning

Ordet “Remediering” betyr kort fortalt en gjenskapelse av et verk i et annet medium. Dette må så klart ikke bli forvekslet med adaptasjon, begrunn av remedieringens klare tekniske egenskaper brukt i det orginale verket. Et eksempel på dette er hvordan det ville vært vanskelig å Remediere en film til bok begrunn av, mangel av filmatiske teknikker som kan brukes. Hvor derimot du kan fysisk vise bok teksten eller sitere fra boken i filmen.

Grunnen til jeg personlig finner dette interessant er begrunn av selve diskusjonen, er det egentlig remedierig eller adaptasjon. Med dette tenkte jeg via film og hvordan når noe skal remediere til film, brukes det en fysisk framstilling. Det beste eksempelet på dette er klassiske TV komedie show, hvor film vinklene er oppsatt til å filme en fysisk scene. Denne fysiske scenen som godt minner om en teater scene blir ofte brutt. Det er så klart for å gjøre verden større og mulig til å bruke mer filmatiske virke middler. Men dette i seg selv fikk meg til å tenke, hva med musikaler?

 

For å vise og komme til en konklusjon har jeg valgt å bruke to verk med relativt lik sjanger og tematikk. Jeg valgte Highschool musical og Grease is the word, siden de begge handler om to front karakterer som har en romanse men er så forskjellige. Jeg hadde orginalt tenkt å bruke Rocky horror picture show isteden for Grease begrunn av de mer teatralske teknikkene brukt, men går heller for to verkene mer like til å se mer forskjell av tid. Men verken av disse verkene er en remediering, så hvordan er de relevant? Grunnen til jeg syntes de var et praktisk eksempel er begrunn av at filmene har mer frihet og derimot velger å bruke disse teatralske virkemidlene isteden. Dette er siden de fleste musikaler stammer fra teater med foreksempel Opera.

Så disse to musikalene, hva teatralske virke middler er det de bruker? Med dette må det svares med point-of-view. Som en av grunnene til at jeg også ikke brukte Rocky horror er siden, alle danse og sang numrene er rettet til en av karakterene under filmen. Mens derimot alle de musikalske numrene både i High school musical og Grease, er spontane og har ingen definitiv mottaker. Så den rettete mottakeren blir serene av filmen som er mye av det samme de gjør i et teater stykke. Akkurat som å snakke til publikum i teater er det samme som “breaking the forth wall” i film. Det blir sit eget virkemiddel, som er litt humoristisk med tanke på at det samme kan sies om karakterer som snakker til seg selv i film.

Men så vis verkene var basert på et faktisk teaterstykke, ville begge være skyldige av remediering selv om jeg lener mer til High school Musical begrunn av faktisk bruk av teater scene. Men med det sakt så vil jeg si at vi kan se definitive endringer i film musikal sjangeren mellom disse to. hvor scene er større og mer skjer på skjermen, som er et klassisk trekk i teateret med å bruke hele scenen. Og at musikal er en god remedierbare sjanger.

Leave a comment